Verdiepingsklas groep 2 schooljaar 2021-2022
We gaan weer van start op 29 september!!!
29-09-2021
Vandaag weer gestart met de Verdiepingsklas op het Zwin College!!
Natuurlijk gaan we eerst kennismaken met elkaar, daarna een rondleiding en vervolgens een spel…
Bijna alle kinderen hebben al een eigen onderwerp gekozen en ook een maatje om samen een werkstuk te maken.




13-10-2021
Hallo ik ben Matthiz en ik zit in de Verdiepingsklas. Persoonlijk vind ik het hier geweldig. We leren dingen die je op school niet leert, zoals techniek het is lekker uitdagend en super leuk! Maar ook leerzaam en je leert nieuwe kinderen kennen.

Het leren leren racespel: door dit spel te spelen leren de kinderen na te denken over hun eigen handelen, leren leren dus.

Filosofie: Vragen waarbij het antwoord niet op Google te vinden is en waarmee je op een heel andere manier met elkaar in gesprek gaat. Zomaar een voorbeeld: ‘Als je iemand geluk wenst, wordt die persoon dan ook gelukkig?’

Het digitaal Journaal van Kwink! Nadenken over vragen die over jezelf gaan en over de wereld om je heen.
Ik ben Lisa
Ik zit in de verdiepingsklas. Het is heel leuk en vandaag moesten we ook een persoonlijk journaal schrijven. Een persoonlijk journaal is een journaal over jou. Wat wil je graag bereiken? En hoe kan je dat bereiken? Wat moet je daarvoor doen? Maar het is nog niet af, maar wel leuk. Dit is mijn tweede jaar in de verdiepingsklas en het is nog steeds leuk. Dit was het, doei.
Het eigen onderwerp…



Het werkstuk…


03-11-2021

Vanmorgen hebben we filmpjes samengevat met “Parels vol wijsheid.” In grote en kleine parels vat je de hoofd– en bijzaken samen van de film. Filmpjes over onder andere geschiedenis, natuur, kunst, muziek, cultuur, maatschappij en actualiteiten.


Vervolgens hebben we ons zelfgekozen filmpje aan de groep verteld met behulp van de “Parels vol wijsheid.”

Ook zijn wij gestart met een project van NXplorers Junior. We gaan een bijdrage leveren aan de werelddoelen van de Verenigde Naties.
We gaan namelijk nadenken over oplossingen voor drie wereldwijde uitdagingen: schoon water en sanitair,
betaalbare en duurzame energie en verantwoorde consumptie en productie.


Stap 1. ‘Inspire’
De leerlingen ontdekken wat de werelddoelen van de Verenigde Naties zijn en wat zij zélf kunnen bijdragen aan een betere wereld in het jaar 2050.
17-11-2021
Vandaag hebben leerlingen in tweetallen nog het zelfgekozen filmpje aan de groep verteld met behulp van de “Parels vol wijsheid.”

Ons filmpje gaat over de vraag: ‘Wat is het coronavirus?”
Ook zijn we vandaag verder gegaan met ons project van NXplorers Junior. Wij zijn toe aan stap 2.
We bekijken welke uitvindingen anderen al bedacht hebben om de werelddoelen te halen. Door 3 video’s te bekijken met bestaande uitvindingen, krijgen we natuurlijk inspiratie voor ons NXplorers Junior idee.
Video 1 gaat over werelddoel 6: schoon water en sanitair. Hierna kiezen we onze favoriete uitvinding van het filmpje en schrijven op waarom we deze hebben gekozen.
Video 2 gaat over werelddoel 7: betaalbare en duurzame energie. Ook nu kiezen we onze favoriete uitvinding en schrijven op waarom we deze gekozen hebben.
Video 3 gaat over werelddoel 12: verantwoorde consumptie en productie. We schrijven ook nu op waarom we voor een bepaalde uitvinding hebben gekozen.
De vraag is: Is er een uitvinding die duidelijk wint van anderen?


Stap 3
We gaan direct verder met stap 3, hier stappen we in de schoenen van een uitvinder en bouwen onze eigen windmolen. Hiervoor krijgen we een bouwpakket voor de windmolen en aan de hand van de instructies in ons boek en met hulp van elkaar bouwen we onze eigen windmolen!

Hallo, ik ben Yrsa en ik zit in de Verdiepingsklas.
Ik vind het heel leuk, omdat we vaak knutselen enzo. Vandaag hebben we een windmolen gemaakt, de basis is een potlood heel grappig. Je moet er wel creatief voor zijn. We doen nooit saaie dingen. Maar eerst snapte ik dat van de windmolen echt niet. Gelukkig kun je kijken en iets vragen bij andere kinderen.
Hoi, ik ben Elske en vandaag heb ik bij de Verdiepingsklas een windmolen gemaakt van een papier, een punaise, een paar paperclips, een touwtje, een potlood met gum en wat plakband. Wat we moesten doen was eerst het papier op de juiste manier knippen, daarna moesten we door 4 hoeken en door het midden een punaise prikken. Vervolgens moesten we alle 4 de hoeken naar het midden vouwen en de punaise door alle gaatjes prikken. Toen we dat gedaan hadden moesten we de punaise ook nog in de gum van het potlood prikken, daarna moesten we het overgebleven stuk papier om het potlood rollen en vervolgens vastplakken met plakband. Het papier moesten we niet te strak oprollen, want anders kon het potlood niet goed draaien. Het touwtje moest je ook met een plakbandje aan het potlood plakken. Het papier dat om het potlood zit moesten we bij de rand van de tafel vastplakken, zodat de molen naast de tafel hangt. Van onder aan het touwtje moesten we een paar paperclips hangen en vervolgens zo blazen dat de molen ging draaien dan worden daardoor de paperclips opgetild. Hoe meer paperclips aan het touwtje hangen hoe zwaarder het is.
01-12-2021
Door de coronamaatregelen tijdelijk geen Verdiepingsklas.
Zo gauw het kan, gaan we er weer voor!
09-03-2022
Vandaag hebben we het samen gehad over de lange Verdiepingsklasloze periode achter ons en hoe de kinderen deze periode hebben beleefd. Op de eigen school is er natuurlijk hard gewerkt, maar we zijn niet bij elkaar geweest in de Verdiepingsklas. Gelukkig gaan we vandaag van start!
Hierna zijn we verder gegaan met ons project van NXplorers Junior. Wij zijn toegekomen aan stap 4. Eigenlijk gaat de challenge nu echt van start. De teams kiezen een werelddoel, ze formuleren hun eigen hoofdvraag én brainstormen over mogelijke oplossingen.
De teams mogen overleggen met welk werelddoel ze aan de slag gaan:

Water en sanitair
Water en sanitair
Duurzame energie
Productie en consumptie
Productie en consumptie

Duurzame energie
Nadat de werelddoelen verdeeld zijn, bedenken leerlingen een hoofdvraag. Ze gaan niet aan de slag met een vaststaande opdracht, maar juist zélf bedenken welk probleem ze willen oplossen en hoe ze dat willen doen. Dit stimuleert het onderzoek, de nieuwsgierigheid en de creativiteit om tot ideeën te komen.
Een hoofdvraag verzinnen gebeurt in stappen:
Stap één: een wereld doel is een heel groot onderwerp, daarbinnen zijn honderden problemen te verzinnen die je kunt oplossen. Welk probleem wil je oplossen? Voorbeeld wereld doel: leven op het land.
Stap twee: formuleer een doel / oplossing voor het probleem dat je wilt oplossen. Voorbeeld: we kappen geen hout meer uit het oerwoud want daarmee gaan veel dieren dood.
Stap 3: denk na over de doelgroep, voor wie lossen wij het probleem op? Voorbeeld: dieren in het oerwoud.
Stap 4: door de antwoorden van de stap 1 tot en met 3 te combineren, formuleren we een eigen hoofdvraag. Voorbeeld: hoe kunnen we ervoor zorgen dat we geen oerwoud hout meer hoeven te kappen?
De teams gaan brainstormen over de eerste oplossingen voor de door hen gekozen hoofdvraag. Iedere leerling kan op papier een idee beschrijven of tekenen. Ze mogen samenwerken of alleen werken als het hele team uiteindelijk maar weet welke ideeën er op tafel liggen.


23-03-2022

We gaan vandaag verder met stap 5 van ons project.

Opzet stap 5
De teams onderzoeken de positieve en negatieve gevolgen van hun ideeën uit stap 4. Daarna kiezen ze één
idee om verder uit te werken. Ze bekijken wat er ingevuld moet worden in de NXplorers Junior presentatie,
maken een tekening en beschrijving van hun idee, en verzinnen eventueel nog iets extra’s om hun idee uit
te leggen, denk hierbij aan een simpel prototype.

Elk team analyseert de ideeën met de ‘als-dan-test’. Deze test laat zien wat de positieve gevolgen zijn van een idee, maar ook wat de negatieve gevolgen kunnen zijn en hoe het idee verbeterd kan worden om deze negatieve gevolgen te verminderen. Voorbeeld:
Probleem: In Brazilië zijn gevaarlijke slangen.
Oplossing: Mensen kopen ganzen voor in de tuin, omdat die de gevaarlijke slangen wegjagen.

Nieuw probleem: De ganzen zorgen voor veel geluidsoverlast. Het nieuwe probleem is dus de ‘als-dan-test’. Je hoeft het nieuwe probleem niet meteen op te lossen. Maar het is wel goed dat je weet dat die ontstaat.

Na het onderzoek van de ideeën kiest elk team één idee om verder uit te werken.

06-04-2022
Vandaag stap 6 van het project.
De teams maken hun project af en presenteren het aan de hele groep!

De Stedenexperts
De teams maken hun NXplorers Junior presentatie af. De leerlingen zorgen dat de beschrijving heel duidelijk en (zo veel mogelijk) foutloos is geschreven. Ze moeten dus ook op de zinsbouw en spelling letten.

De Landrovers
Ook zorgen ze ervoor dat een foto of scan van de tekening in hun presentatie geplakt is en eventueel een foto of filmpje van hun extra materiaal.

Gendergelijkheid
Wanneer alle presentaties af zijn, kunnen ze gepresenteerd worden aan de hele klas.


De presentatie…..Spannend!!

25-05-2022
Vandaag hebben we in groepjes de volgende drie activiteiten gedaan:

Filosofie
Filosofie is samen nadenken over vragen waarop we een antwoord willen hebben. Vragen over onderwerpen die belangrijk, betekenisvol en zinvol voor ons zijn. Vragen die hun oorsprong vinden in verwondering over iets. Zoekend naar antwoorden krijgen we inzicht in onze wereld. Leren we anders kijken naar de wereld om ons heen.


De Mindmap
Mind mapping is een creatieve en logische manier van het maken van aantekeningen, die je ideeën letterlijk op papier zet.


Denkspellen
Ze zijn niet alleen leuk om te doen, ze laten kinderen spelenderwijs wennen aan hindernissen die ze bijvoorbeeld ook op school tegenkomen. De succeservaringen die ze tijdens het spelen opdoen, dragen bij aan hun vermogen om ook op andere momenten zelfstandig te werken, hindernissen te overwinnen en op niveau te presteren. Vaardigheden die met behulp van spellen kunnen worden gestimuleerd, zijn zelfstandig werken, concentratie en motivatie,, fouten durven maken, samenwerken en omgaan met tijdsdruk en verliezen. Bovendien worden ze met het spelen van dit soort spellen uitgedaagd om na te denken over de gekozen aanpak. Want hoe doe je zo’n spel? Wat doe je als je vastloopt: begin je helemaal opnieuw, of ga je één stapje terug?


Hoi,
We hadden laatst een project van NX Explorers Junior en hebben allemaal in groepjes een presentatie, tekening en knutselwerkje gemaakt. Ik weet nog niet of we hebben gewonnen, maar ik hoop van wel.
Fien.
08-06-2022
Vandaag zijn we verder gegaan met de Mindmap, de puntjes op de i!
Het presenteren van de resultaten staat nu op het programma!


Nog enkele resultaten

En nu verder met de voorbereiding van de presentatie…

en natuurlijk ook aandacht voor het ontwikkelen van persoonlijk talent….

en we sluiten de ochtend af met de denkspellen.



22-06-2022
Vandaag zijn we begonnen met een presentatie over Roblox. De presentatie was gemaakt door Ilse, Amber en Neeltje. Neeltje kon er niet bij zijn helaas, want zij was met haar eigen klas op het Zwin College.


Hoi wij zijn Amber en Ilse en we gaan iets vertellen over onze Roblox presentatie.
Zo ging onze voorbereiding:
Amber ging de tekst maken en Ilse ging de presentatie al vast een stukje maken. We gingen eerst de kopjes bedenken waar we het over wilden doen en daarover gingen we informatie zoeken. Daarna gingen we plaatjes, die bij de dia passen, zoeken.
Toen de tekst af was gingen we samen verder met de presentatie en gingen we om de beurt een dia maken en kozen we samen een plaatje, dat we allebei leuk vonden en bij de dia paste.
Toen alles klaar was gingen we het presenteren en dat ging zo:
We gingen voordat we begonnen de tekst nog even controleren. Eerst gingen ons voorstellen en daarna gingen we beginnen en dat was met de inleiding.
Toen gingen we door met de rest en op het einde deden we nog een quiz. Na de quiz konden de kinderen vragen stellen en tips en tops geven.
Dit was ons stukje, doeiiii !!
Vervolgens gingen we verder met het Kwink bordspel. Kwink! is een bordspel voor kinderen, geïnspireerd door de Amerikaanse psycholoog Howard Gardner, bekend van zijn theorie over Meervoudige Intelligentie. Deze theorie komt erop neer dat ieder mens over acht soorten intelligenties beschikt. Volgens Howard Gardner betekent intelligentie “de bekwaamheid om te leren, om problemen op te lossen”. Dit kan dus op verschillende (meervoudige) manieren.


Natuurlijk zijn we daarna verder gegaan met ons werkstuk en de presentatie.


06-07-2022
Proeftuin Project Bijen
Onze kinderen van de Verdiepingsklas, hebben samen met de Plusklas (Elevantio) een interessante gastles gehad over bijen van juf Simone (van het Zwin College). Vervolgens hebben ze in groepjes aan verschillende opdrachten gewerkt. Het plan is dat komend schooljaar ook kinderen van het Zwin College deelnemen. Hier alvast een voorproefje…




Aan het eind van deze ochtend nog een interessante presentatie van Yrsa en Luna over Sport. Yrsa heeft de presentatie alleen gedaan, want Luna kon er helaas niet bij zijn.

Dit was alweer de laatste Verdiepingsklas van dit schooljaar, wat is het snel voorbij gegaan!
Ik wens iedereen een heel fijne en zonnige vakantie toe!

Tot volgend schooljaar!!


Deze kanjers wens ik superveel plezier en succes in het Voortgezet Onderwijs! Dat gaat zeker lukken, maar nu eerst zomervakantie!
