Groep 2

Verdiepingsklas groep 2 schooljaar 2022-2023

Op 28 september gaan wij weer van start!!


28-09-2022

 

Joehoe, vandaag zijn we begonnen, best spannend! We starten vanmorgen met een gesprek over verwachtingen.

Centrale vraag: Wat verwachten jullie van de Verdiepingsklas? De kinderen die al wat langer in de Verdiepingsklas zitten, herkennen zich in de verhalen van de nieuwe kinderen en zij vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar.

 

 

 

 

Hierna beginnen we direct met filosofie in kleine groepjes. De meest bijzondere vragen behandelen we in de grote groep. Door te filosoferen speel je samen een gedachtenspel waarmee je elkaar op een andere manier leert kennen. Bovendien leren kinderen ontzettend veel door op deze manier samen na te denken.

 

 

 

 

 

Na het buitenspelen kiezen de kinderen allemaal een onderwerp, dat kan techniek, wetenschap of bijvoorbeeld een vreemde taal zijn.

 

 

Natuurkunde

Statische elektriciteit

 

 

 

 

Dit was mijn eerste dag op de verdiepingsklas! 

Echt heel leuk was het maar laten we beginnen met mijn naam. 

Ik ben Dex Blaakman, een positief jongetje en ben 9 jaar. Ik zit op de school: ”Obs Breskens” , dat is een leuke school.

Ik vind het hier ook leuk en ja ik heb nieuwe mensen wel ontmoet en het was een leuke dag. Dat was het! 

Met vriendelijke groet,

Dex 

 


12-10-2022

 

 

 

Halloween

 

Een griezelig kostuum

 

Vandaag een onderzoeksopdracht

 

 

 

         

Geesten die jagen op de zielen van levende mensen. Spoken en skeletten die over straat zwerven. Op steeds meer plaatsen in Nederland wordt op 31 oktober Halloween gevierd. Hebben jullie hier ook wel eens aan meegedaan?

 

 

     

Weten jullie waar het feest vandaan komt en … hoe je het viert?  
Je gaat onderzoeken waar Halloween vandaan komt. Daarna ga je zelf Halloween vieren. Je schrijft een griezelverhaal en ontwerpt kostuums en versieringen voor Halloween. 

 

De legende van OBS De Zeemeeuw

 

 

 

 

 

 

 

Glenn vertelt. Hij wordt achtervolgd in zijn supergriezelig verhaal…brrr

 


02-11-2022

 

 

 

 

Vandaag wordt het prentenboek: ‘Het meisje dat nooit fouten maakte’, wordt voorgelezen.

Op de volgende vragen worden er in tweetallen antwoorden gegeven:

Wat is volgens jullie de boodschap van dit boek? Wat wil dit boek jullie vertellen?

Wat betekent die boodschap voor mij persoonlijk?

 

 

 

DE BOODSCHAP OVER HET PRENTENBOEK 

Ik ga jullie vertellen over de boodschap van het prentenboek. Een meisje genaamd Isabella die altijd geen fout maakte, altijd geen ene fout. 

Hoe mijn boodschap er voor het prentenboek is 

 Mijn boodschap voor het boek is, dat ik soms een fout maak of soms ook niet. Bijvoorbeeld je krijgt je toets cijfer terug en je krijgt een 7,5 en een ander zegt: ‘Ik heb een beter cijfer dan jou’, dan is het niet leuk.  

Geschreven door Aline

 

 

 

 

 

 

 

 

 


16-11-2022

 

Wat gaan we vandaag doen??

Leren programmeren met de micro:bit!

 

 

 

 

 

De micro:bit is een minicomputer (zo groot als een bankpasje) met 25 ledlampjes en diverse sensoren.

 

 

 

We kijken samen naar het introfilmpje Wat is de micro:bit? via YouTube. Hierna gaan de kinderen zelf aan de slag. Ze leren hun naam en een getal op de micro:bit te zetten en maken dat zichtbaar met 25 ledlampjes. Zo creëren ze een persoonlijke led-naambadge. Als ze de code hebben geprogrammeerd op de computer en in de preview hebben gekeken of hij goed is, dan kan de code op de micro:bit worden gezet. De kinderen kunnen nu zelfstandig verder met het programmeren van bijvoorbeeld geluid. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vandaag hadden we het over een microbit. Je ging naar een website. We kregen een microbit, die je mocht gebruiken. Het was een super leuke opdracht om te doen. Aline

 

 

Vandaag werkten we met micro bits. Je kon ze zelf programmeren om opdrachten uit te voeren. Dat deed ik met kleine stukjes javascript. Ik had er samen met mijn maatje een Compass mee gemaakt: muziek, stukjes tekst en icoontjes. Ik vond het superleuk en ga er zeker thuis mee verder. 

Matthiz 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


30-11-2022

 

We beginnen vandaag met 2 activiteiten en na 35 minuten wisselen we van activiteit.

 

 

Activiteit 1 is het spel Leren leren 

Leerlingen racen door het (school)werk en vliegen daardoor nogal eens uit de bocht. Deze racers hebben vaardigheden nodig om op koers te blijven.

Via kennis- en inzichtvragen worden tijdens het spel zoveel mogelijk punten verzameld. Na afloop kunnen leerlingen de executieve functies toepassen bij het verwerken van opdrachten. 
Door dit spel te spelen zullen leerlingen bewustwording krijgen van executieve functies en leren nadenken over hun eigen handelen, leren-leren dus. 

 

 

                 

 

Bij activiteit 2 kiest elke leerling iemand waarmee hij of zij nog geen activiteit heeft gedaan dit schooljaar. Samen kiezen ze een web kwestie en werken deze uit. De opdracht moet uitdagend genoeg zijn.

 

Hallo, wij zijn Ilse en Marieke

Wij hebben vanochtend aan een web kwestie gewerkt. Ilse deed het over kerst en Marieke over heksen. We hebben ook een spel gedaan. Het heet: leren, leren race spel. En we hebben weer aan ons onderwerp gewerkt. Ook hebben we nog aan onze presentatie gewerkt.  

 Marieke en Ilse 

 

 

Na de pauze werkt iedereen aan het eigen onderwerp.

 

 

         

 

 

 


14-12-2022

 

 

Vandaag zijn we gestart met de presentatie van Marieke en Lisa over…

 

 

Een berichtje over de presentatie van Marieke en Lisa, door Lisa

Ik vond het spannend om de presentatie te doen, maar ik vond het wel leuk om hem te maken en ik heb er heel veel van geleerd. Ik vond het ook een beetje gek om hier een presentatie te maken want normaal doe je dat op school, maar ik vond het wel heel leuk. 

 

 

Vervolgens hebben we aan ons onderwerp en de presentatie gewerkt.

Na de pauze volgde de kerst-keuzeopdracht

 

   

 

Opdracht: Hoe blaas je een kerstbal?

Na het bekijken van het filmpje, beschrijf je op je eigen manier het blazen van een kerstbal. Dit kan door het schrijven van een verhaal, het tekenen van een strip of het schrijven van een stappenplan voor de glasblazer.

 

 

 

Opdracht: Schrijf een toneelstuk over de koning en de kersttoespraak.

Maak een voorstelling over de koning die de kerstboodschap uitspreekt. Dit mag je ook echt uitspelen!

 

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


11-01-2023