Groep 2

Verdiepingsklas groep 2 schooljaar 2020-2021

Wij gaan weer van start op woensdag 23 september 2020!!


23-09-2020

Groep 2 van de Verdiepingsklas is dit schooljaar weer begonnen op het Zwin College!!

 

 

Hoi ik ben Christijn Verplanke en ik zit nu in groep 8 en dit is mijn tweede jaar in de Verdiepingsklas. Ik heb nu een konijn dat HOLLY heet. Ik heb het hier erg veel naar mijn zin, hier in de Verdiepingsklas. Ik heb erg veel zin in dit jaar.  

GROETEN CHRISTIJN V.   

 

 

 

 

 

Hallo ik ben Edwin. 

En dit is mijn 3e jaar in de Verdiepingsklas.  

En dat is redelijk lang, vind ik. Het is heel leuk. Mijn onderwerp is techniek. 

En we begonnen met denk spelletjes en het nieuwe onderwerp. De meeste kinderen vonden het niet erg spannend en dat is fijn voor de juf. 

Groetjes Edwin 

 

Pauze …

Voordat we naar buiten gaan, eten en drinken we.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijna alle kinderen hebben al een onderwerp voor een werkstuk en presentatie gekozen.

 

Yrsa, Luna en Romy op de voorgrond en Lenn met Lucas op de achtergrond.

Milan vooraan, dan Christijn en Edwin.

Op de voorgrond Kiam, dan Troy, Milan, Vince en Christijn.

                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


07-10-2020

 

Vandaag hebben we filmpjes samengevat met “Parels vol wijsheid.” In grote en kleine parels vat je de hoofd– en bijzaken samen van de film. De filmpjes gaan over recht en de rechtsstaat. 

 

 

 

Edwin en Troy kozen het filmpje: ‘Kenmerken van een rechtsstaat. De burger wordt beschermd.’

Christijn, Vince en Milan bekeken de film: ‘Het strafproces. Een rechtszaak nagespeeld.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kiam en Luna kozen de film over de Juryrechtspraak. De jury bepaalt de schuld, de rechter de straf.

 

Lenn en Lucas kozen de film: ‘Rosa Parks, voorvechtster van rechten voor zwarten.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Romy en Yrsa bekeken de film over Aletta Jacobs, strijdster voor rechten van vrouwen.

 

 

 

Vervolgens hebben we ons zelfgekozen filmpje aan de groep verteld met behulp van de “Parels vol wijsheid.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Hallo ik ben Lenn, 

Vandaag heb ik in het begin een spel gedaan: ‘Ik ben Steengoed.’ Daarna een filmpje gekeken met Lucas en met woorden samengevat en dan hebben we er iets over verteld. 

Daarna gingen we eten en buitenspelen. Na de pauze hebben we aan ons onderwerp gewerkt en tot slot heb ik dit stukje gemaakt voor de website. 

 

 Hoi ik ben Kiam,                           

Vandaag zijn we begonnen met een filmpje te kijken over recht en we moesten de belangrijkste dingen opschrijven. Ik ben al voor het derde jaar in de Verdiepingsklas. Het is er heel erg leuk, we doen er veel verschillende dingen. We hebben ook al aan de PowerPoint gewerkt. Ik doe hem samen met Edwin. 

 

 

 

 

 


28-10-2020

 

 

Hoi ik ben Romy en ik ben elf jaar. 

Ik zit in de Verdiepingsklas. Dit is al mijn derde jaar.  

Volgend jaar zit ik hier niet meer en dat gaat even wennen zijn. Dat komt omdat ik dan niet meer op de basisschool zit, maar dan zit ik op het Zwin, ik heb er zin in! 

Het is hier wel gezellig, want we zitten nu met andere kinderen. 

Ik heb ook nieuwe vriendinnen Yrsa en Luna. Zij zitten in Oostburg op school. 

Ik doe Frans en heb al veel in mijn digitale map staan. 

Ik vind het hier leuker dan gewoon op school want hier hoef je niet te rekenen en taal te doen. 

Ik ben uitgepraat doei! 

 

 

 

Christijn, Vince, Kiam en Lucas bespreken samen een filosofievraag

Troy, Milan en Edwin spelen ‘Ik ben steengoed!’

 

 

 

Vandaag in groepjes gestart met 3 activiteiten:

  • Spel: ‘Ik ben steengoed’, ik ben sterk, omgaan met zelfvertrouwen, of het gebrek daaraan.

  • Het persoonlijk journaal, reflecteren op eigen acties en gedachten. Doelgericht werken, wat wil ik graag bereiken? Stel je eigen stappenplan op om je doel te bereiken!!

  • Filosofie, vragen stellen, vragen waarop het antwoord niet middels Google te vinden is. Samen zoeken naar een (voorlopig) antwoord. Luisteren naar elkaar. Woorden zoeken voor wat je wilt zeggen.
    vraag 1 ‘Waarom vinden we straffen (rechtsspraak) vaak te laag?’ , vraag 2 ‘ Als dieren geluid maken, hebben zij dan ook een taal?  en vraag 3 ‘Als je beroemd bent, mag je dan alles?’ 

      

Yrsa, Romy en Lenn bespreken samen een filosofievraag

Hier wordt aan het eigen persoonlijk journaal gewerkt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Filosofie

 

 

Na de pauze heeft iedereen weer aan zijn eigen onderwerp gewerkt en in tweetal aan de presentatie.

 

 

 

 

 

Hier stallen we de technische werkstukken uit!

 

De molen draait (nog niet) op elektriciteit! 

De auto rijdt op waterkracht!

 

 

 

 

Hoi,

We hebben het vanochtend over 3 onderwerpen gehad, in mijn groepje begonnen we met filosofie, daarna gingen we het spel Steengoed spelen en daarna hebben we aan ons eigen journaal gewerkt. Het is heel leuk in de Verdiepingsklas. 

Groetjes Lucas. 

 

 

 


11-11-2020

 

Vanmorgen zijn we gestart met het maken van een Mindmap.

Mind mapping is een creatieve en logische manier van het maken van aantekeningen, die je ideeën letterlijk op papier zet.

Na informatie te hebben opgezocht, kreeg de Mindmap met tekenen, kleurtjes en stiften de gewenste vorm.

 

 

 

 

 

Hallo ik ben Yrsa en ik zit in de Verdiepingsklas en ik vind het heel leuk. 

Ik maak een werkstuk en doe een techniek bouwwerk. 

Ik wil heel graag een 2de werkstuk maken en dat gaan we denk ik ook nog doen. We hebben vanochtend ook een Mindmap gemaakt. Ik zit ook op basisschool OBS de Berenburcht in Oostburg, in groep 6. 

Doei 

Na de pauze ging iedereen aan de slag met het eigen onderwerp.

 

 

Hallo ik ben Vince en ik vind het superleuk in de Verdiepingsklas. Ik zit op OBS de Berenburcht, daar zit ik in groep 6. Ik vind techniek ook leuk, ik maak samen met Troy een bulldozerHet samenwerken kan nog wel ietsje beter, want één persoon maakt het en de ander kijkt toe. De volgende keer verdelen we de taken beter.  

 

 

 

 

 


25-11-2020

Vandaag werkt de Verdiepingsklas samen met de Plusklas!

Ze gaan in groepjes aan de slag met de wetenschappelijke verrijkingsprojecten van Youth Explorations in Science (YES).

 

Katapulten

Gemaakt door groepje van Yrsa maakt een katapult

*Een katapult bouwen

*Het samen werken ging goed, omdat we goed de taken konden verdelen.

*Het elastiekje moest strakker vastgemaakt worden.

*Alles was ongeveer 1m ver maar de pingpongbal 1cm omdat die niet goed in het bakje paste.

 

 

Crime Chemie “CSI” 

Gedaan door het groepje van Lenn en Romy.

Opdracht: Uitvinden met welke pen/stift is geschreven.

 Ging het samenwerken goed?

Ja, want de één vertaalde het Engelse woord, de andere schreef met de stiften, en weer de ander hing plakband met de stift erop en daardoor weten we nu welke stift het is. Dus het samenwerken ging goed.

 Hebben we het opgelost?

Ja we weten welke stift het is. Het is namelijk stift nummer 2.

Wat doen we de volgende keer anders?

Wat we de volgende keer anders gaan doen is wat sneller beginnen, want in het begin waren we nog niet heel hard bezig, maar daarna wel dus dat kunnen we de volgende keer wat beter doen.

 

Hydro Lift 

Gemaakt door het groepje van Lucas.

De opdracht was om een Hydro lift te maken.

Een hydrolift werkt op waterdruk. We hebben eerste de ´lift´ gemaakt van hout en hebben hier twee spuiten aan verbonden met een slangetje. Door het water van beneden naar boven te brengen en andersom gaat de lift naar boven en beneden.  Belangrijk is om het slangetje niet te dicht tegen de haak te laten lopen, anders lekt hij.

De taken waren allemaal best goed verdeeld. Iedereen deed een stukje.

Het samenwerken ging best goed.

De volgende keer kunnen we meer praten want dat deden we niet echt veel.

Het was een pittige opdracht om te maken en het was geinig om te doen.

 

 

 

Gemaakt door het groepje van Edwin en Kiam.

Verslag Hydro lift.

We hadden de opdracht om een Hydro lift te maken. We hebben het gedaan met elkaar.

We hebben het voor elkaar gekregen om een Hydro lift te maken en te presenteren.

We gaan de volgende keer minder klieren en meer werken aan ons project.

Met een Hydro lift kun je dingen optillen zoals zware dingen in de bouw.

 

 

 

 

 

 

Periscoop

 

 

 

Gemaakt door het groepje van Troy

De opdracht was dat we een periscoop moesten maken het was gelukt. Het samen werken ging goed. De maker van de periscoop was Jules Carpentier. De volgende keer kunnen we misschien betere tape gebruiken.

 

 

 

 

 

 

Gemaakt door het groepje van Christijn

We hebben een periscoop gemaakt. Het was een beetje moeilijk maar het lukte wel. De volgende keer willen we dat de spiegeltjes meewerken. Het ene spiegeltje laat je door middel van het andere spiegeltje zien wat er boven je gebeurt. Het was moeilijk omdat de spiegeltjes steeds los gingen. Johann Gutenberg vond in 1430 de periscoop uit. Hij wilde graag over de menigte heen kijken. In de 1ste wereldoorlog werd de periscoop veel gebruikt. En nu wordt de periscoop nog veel gebruikt in duikboten en op hovercrafts.

Gemaakt door het groepje van Luna

We hadden twee opdrachten wel af de rest niet. Best veel dingen snapten we niet, want het waren moeilijke woorden in het Engels. We moesten een periscope maken, dat is een lange doos met twee gaten en spiegeltjes erin. We hadden ook nog moeten kijken of dingen een goed spiegelbeeld hadden als we een spiegeltje ertegen hielden. We moesten ook nog iets doen met wiskunde, maar dat snapten we niet. We konden beter meer vragen aan de juf wat dingen betekenden. Dus de volgende keer moeten we meer vragen stellen. We hebben voor de rest wel goed samengewerkt.

 

 

 

Het groepje van Milan en Vince heeft een Periscoop gemaakt.

We moesten met een kartonnen doos en spiegeltjes een periscoop maken.

Door spiegeltjes in gleuven te schuiven en die vastplakken.  

Als je door de gaten in de kartonnen doos kijkt zie je wat er boven je gebeurt.

We hadden een papier met plaatje door de helft en als je er een spiegeltje op zette dan moest je kijken of het plaatje klopte.

De taken waren goed verdeeld en iedereen wist wat hij moest doen en samen zijn we er uitgekomen.

De volgende keer iets eerder het papier gaan vertalen.

 

 

 

 


06-01-2021