Groep 2 huidig schooljaar

Verdiepingsklas groep 2 schooljaar 2019-2020


18-09-2019

Groep 2 van de Verdiepingsklas is dit schooljaar begonnen op het Zwin College!!

       

 

Hallo ik ben Joep van de Sluis en ik zit in de Verdiepingsklas. Dit jaar is mijn eerste jaar in de Verdiepingsklas op het Zwin. Ik hoop dat ik hier veel ga leren. Mijn hobby’s zijn voetbal en met de metaaldetector lopen. Ik woon in Terhofstede in de polder. Mijn huisdieren zijn poes Willem en konijn Noppie. Ik zit in groep 7 op de Kustschool. Mijn vader heet Martin en mijn moeder Ellen.

 

 

Hoi ik ben Margaux en dit is mijn 2e jaar bij de Verdiepingsklas. Vandaag gestart op het Zwin College, het was heel erg leuk. Eerst zijn we een naam rondje gaan doen en daarna hebben we spelletjes gedaan. Toen gingen we naar het schoolplein en toen was er een militair en hij ging van alles uitleggen. Dat was heel interessant.

Van Margaux

 

 

 

 


02-10-2019

 

 

Ashley kiest een nieuw onderwerp.

Karlijn en Manishia werken aan hun Journaal, dit is een soort dagboek.

 

 

 

Hoi ik ben Christijn Verplanke en ik zit voor het 1ste jaar in de Verdiepingsklas. Ik ben 10 jaar oud en zit op de school Obs de Berenburcht in groep 7. Mijn hobby’s zijn lezen en gamen en mijn huisdieren zijn 2 konijntjes en 1 parkiet. Mijn konijntjes zijn allebei 1 jaar en mijn parkiet is ongeveer 8 of 9 jaar. Ik speel vaak Roblox, dat is een heel erg leuk spelletje.

Einde

 

Hallo allemaal ik ben Jasmine Bolsius en ik zit voor het 2e jaar in de Verdiepingsklas. Ik vind het heel leuk dat we zijn veranderd van locatie (OBS de Berenburcht naar het Zwin).Ik doe met Meike een werkstuk, maar over wat zeg ik niet. Mijn onderwerp is Spaans, ik heb dat gekozen omdat het mij erg interesseerde en omdat het de 2e wereldtaal is. Ik vind filosofie heel leuk. Ik vind het jammer dat dit mijn laatste jaar is.

             Jasmine

         

 

 

Edwin bouwt met techniek uit de Pittige Plustorens een brug, precies volgens de handleiding. En de brug is af!!

 

 

 

 


23-10-2019

 

Martin met het denkspel Quadrillion.

Hallo ik ben Martin.

Ik woon in Zuidzande en ik zit op de Kustschool. Mijn hobby’s zijn volleybal, gitaren en in het bos wandelen. En dit is mijn eerste keer in de Verdiepingsklas. Ik vind het leuk in de Verdiepingsklas, mijn onderwerp is windenergie.  

Bart en Martin bouwen een windmolen.

Hallo ik ben Bart Buijze en ik zit op obs De Berenburcht in Oostburg. Ik ben elf jaar en ik zit in groep acht . Dit is mijn eerste jaar in de Verdiepingsklas. Ik woon in de polder. Mijn hobby’s zijn trekker rijden (ik rijd alleen op een New Holland trekker), gitaar spelen en nog meer trekker rijden. Ik vind de Verdiepingsklas leuk.

Bart  

 

Vandaag hebben we filmpjes samengevat met “Parels vol wijsheid.” In grote en kleine parels vat je de hoofd- en bijzaken samen van de film. De filmpjes mochten gaan over geschiedenis, natuur en het nieuws.

Vervolgens hebben we ons zelfgekozen filmpje aan de groep verteld met behulp van de “Parels vol wijsheid.”

Edwin en Meike kozen ‘Wie was Anne Frank?’

Jasmine en Bart vertelden over Sint Nicolaas.

‘Hoe is dierendag ontstaan?’ heette het filmpje van Maxim en Karlijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

Martin, Ilse en Niels hebben gekozen voor een filmpje over ‘Natuur in de stad.’

Christijn en Ashley hadden een heel goed antwoord op de vraag: ‘ Waarom is het belangrijk dat we duurzame energie gaan gebruiken?’

Kiam en Manishia vertelden over een attractie in Plopsaland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook hebben de kinderen nog aan het zelfgekozen onderwerp gewerkt.

 

Kiam heeft een propeller gemaakt en … hij deed het!

Edwin heeft een auto gemaakt en hier zie je het resultaat! Hij rijdt bijna uit beeld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


06-11-2019

 

Hallo ik heet Niels. Ik zit op de Kustschool in Cadzand en ik zit in groep 6. Ik zit op voetbal, ik ben keeper. Ik woon in Retranchement in de straat: ……. en mijn huisnummer is … . Dit is mijn eerste jaar in de Verdiepingsklas. Ik ben geboren in 2010 op… . 

     Van Niels

 

 

Hallo vandaag heeft de juf het boek: Het meisje dat nooit fouten maakte voorgelezen. Dat was een leuk boek over een meisje dat nooit fouten maakte. Daarover moesten we 3 vragen beantwoorden. Vraag 1 was: Wat is volgens jullie de boodschap van dit boek? / Wat wil dit boek jullie vertellen? Vraag 2: Wat betekent de boodschap voor mij? Dat was wel een leuke opdracht bij een leuk boek, ik deed het samen met Christijn

Van Ilse

 

 

Grej of the day

Een ‘grej’ is een magische microles van ongeveer acht minuten over elk mogelijk onderwerp. De les ervoor  krijgen de kinderen een raadsel mee naar huis, en dan begint er al iets te gebeuren…

Maar een ‘grej’ is niet zomaar een spreekbeurt. De microles is kort, en er moet in elk geval een wow-element in zitten. En ook het raadsel verzin je niet zomaar… Het doel van de korte les is dat de kinderen hun monden openvallen en zij thuis vertellen wat zij die dag hebben geleerd, in plaats van het gebruikelijke ‘niks bijzonders’.

De ‘grej’ van vandaag/ raadsel: ‘Nummer 14’

Dus allen aan de slag! Hierover volgende keer meer.

En…de volgende grej wordt natuurlijk door een leerling zelf verzonnen en voorbereid!


20-11-2019

Vandaag zijn we begonnen met twee presentaties!

 

Hoi wij zijn Martin en Margaux en wij deden vandaag onze spreekbeurt over ‘Wat is een tsunami?’

Het ging heel goed en straks krijgen we ons cijfer. En wij denken dat het wel goed is.

…..een Tsunami.

De presentatie van Margaux en Martin ging over…..

Hallo wij zijn Ashley, Bart en Maxim.

Hoe vonden we het om het werkstuk te maken? Heel leuk en je kon er veel van leren. Wij vonden het heel leuk om te maken.

Waarom over de frikandel? Dat is lekker.

Wat vinden wij van frikandel? Lekker.

Welke soort frikandel vinden we het lekkerste?

Ashley: Veggie frikandel

Maxim: Loempidel

Bart : alles!

Hoeveel soorten frikandellen zijn er? 8, tot nu toe.

 

De frikandel was de titel van de presentatie van…..

Bart en Ashley

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bright Ideas Challenge

Hierna gaan wij aan de slag met de eerste stap van de bright ideas challenge. Eerst hebben we 3 teams gemaakt. Via filmpjes en opdrachten worden de teams tot hun eigen bright idea begeleid. In totaal zijn het zes stappen, die op elk gewenst moment gedaan kunnen worden, zolang de laatste stap maar voor de deadline van 20 maart 2020 wordt afgerond. Dat gaat ons zeker lukken!

De eerste stap: ‘Inspire’

De leerlingen ontdekken de uitdagingen voor een schoner, zuiniger en slimmer leven in 2050. 

 

Vervolgens was het tijd voor Grej of the day! Het raadsel van vorige week was ‘Nummer 14.’

Het antwoord is: Johan Cruijff en werd geraden door Joep!

Maxim maakt, samen met Ashley een verslag van de presentatie.

Iedereen is druk bezig met de presentatie.

Christijn werkt aan ‘Roblox.’

Joep, Karlijn, Manishia en Margaux  aan het werk.

 

 

 

De Grej van volgende keer wordt voorbereid door Meike!!

Dus allemaal aan de slag!

 


11-12-2019

We gaan van start met de Grej of the day van Meike

 

Een dagje in de verdiepingsklas

Ik ben Meike en zit voor mijn derde jaar in de verdiepingsklas. Deze keer was ik aan de beurt voor Grej of the day. Dat is een soort raadsel dat je maakt en dan moeten de anderen raden wat het betekent. Daarna geef je er informatie over. Ik had het raadsel lensozo bedacht. Als je lensozo omdraait staat er o zo snel. O zo snel heeft twee betekenissen: 1. Het is het paard van sinterklaas. 2. Het gaat heel snel. Als je de 2 gemarkeerde woorden samenvoegt komt er uit: galopperend paard. Dus het antwoord op mijn raadsel is galopperend paard. 

Meike de Houck

 

Bright Ideas Challenge

Vandaag gaan wij verder met stap 2 van de Bright Ideas Challenge.

Bij de eerste stap: ‘Inspire’, hebben de leerlingen de uitdagingen voor een schoner, zuiniger en slimmer leven in 2050 ontdekt. 

De tweede stap heet ‘Amaze’

De leerlingen krijgen vandaag inspiratie voor hun Bright Idea door bestaande uitvindingen te bekijken. We werken in onderstaande groepen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We sloten de ochtend af met filosofie van juf Judith!

Filosofie

We deden filosofie. Filosofie vind ik leuk, omdat er geen fout antwoord is.

We hadden de vraag: heeft alles een voorkant en onderkant? Na veel discussie kwamen we er over uit. De beslissing was dat het allemaal een onderkant en bovenkant heeft. Dus dat is de beslissing.

Van Edwin

 

 

 

De Grej voor volgende keer wordt voorbereid door Jasmine en heet:

“Grauw!!”

Allemaal weer aan de slag!

 

 


15-01-2020

We zijn vandaag begonnen met de presentatie van Martin…

…met AC / DC!!

 

 

 

 

 

Hierna was het de beurt aan Jasmine, haar Grej of the day: Grauw

 

Hallo allemaal ik ben Jasmine en ik had een

grej of the day gemaakt het raadsel was grauw, ik geef jullie even de tijd om te bedenken……………….weet je het al?

Het betekende turquoise, want gr was van groen en auw was van blauw. Het is mijn lievelings kleur…kuch kuch als dat nog niet was opgevallen. Turquoise is ook een edelsteen, die heet dan eigenlijk turkoois. het heeft spiritueel veel betekenis, maaaaaar ik vind het gewoon een hele mooie steen. Dit was mijn stukje.

Jasmine

 

 

Bright Ideas Challenge ons groepsproject. Vandaag gaan wij verder met stappen 3 en 4.

 

Bright Ideas Challenge Stap 3: Create en stap 4: Onderzoek en bedenk!

 

Opzet stap 3: De leerlingen stappen in de schoenen van een uitvinder en bouwen een tekenmachine.


Opzet stap 4: De bright ideas challenge gaat nu echt van start. De teams kiezen een uitdaging en een ontwerpvraag, doen onderzoek naar hun vraag en brainstormen over mogelijke oplossingen.

 

 

Hallo iedereen mijn naam is Maxim, en ik moest een stukje typen. Over een ……… TEKENMACHINE. Dit hebben wij vandaag gemaakt met Bright Ideas Challenge. Als je hem aan doet gaat die vanzelf kunst maken. Het was best leuk om te maken en het was niet TE moeilijk. Dit is de 3de week dat we dit doen bij de eerste les moesten we kiezen in welk team we gingen. Je had Wonen, Verplaatsen en produceren. Ik had gekozen voor produceren. Dit was mijn stukje voor de website!!!!

 

 

 

 

De Grej voor volgende keer wordt voorbereid door Niels en heet: HAND

Allemaal weer aan de slag!


29-01-2020

 

 

Hoi ik ben Ilse. Wij doen mee aan de Bright Ideas Challenge. Dat je iets moet bedenken waardoor we in 2050 beter kunnen wonen, produceren en ons beter kunnen verplaatsen. Nu zijn we alles aan het maken en tekenen. Als het klaar is gaan we onze ideeën insturen en dan afwachten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bright Ideas Challenge Stap 5: Kies en werk uit!

Opzet stap 5: De teams kiezen uit de ideeën van stap 4 één idee om verder uit te werken. Ze bekijken wat er ingevuld moet worden in de bright ideas presentatie, maken een tekening en beschrijving van hun bright idea, en verzinnen eventueel nog iets extra’s om hun idee uit te leggen.

 

 

 

Vandaag filosoferen de kinderen over de vraag: ‘Van wie hou je meer, van je vader of je moeder?’

 

 

Grej of the day van Niels

 

Hand is van master hand. Master hand is van super smash bros. Super smash bros is een game.

Ik heb dit gekozen omdat het een game is dat ik leuk vind.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


12-02-2020

 

Bright Ideas Challenge stap 6 Presenteer en Verstuur!!

Opzet stap 6

De teams maken hun bright ideas presentatie af en presenteren het aan de hele klas. Daarna kan per team de Bright Ideas presentatie digitaal verstuurd worden naar de jury.

 

 

 

Hoi!! Ik ben Ashley en ik ben 11 jaar oud. Ik zit in groep 2 van de verdiepingsklas. Ook al is dit mijn derde jaar! Maar goed, even iets over mijzelf. Mijn hobby’s zijn lezen, gamen, Diamond Paintings maken en schilderen. Maar ik heb nog veel meer hobby’s hoor! Maar dan wordt dit stukje te lang. Dit is dus mijn derde jaar en ik vind het nog steeds leuk hier. In mijn derde jaar ben ik van groep gewisseld omdat ik ook van school ben veranderd. Deze groep is heel gezellig en de activiteiten vind ik heel leuk. Nou, meer kan ik niet vertellen, dus dit is dan…het einde!!!

 

 

 

Einde Bright Ideas

Hallo allemaal,

Vandaag zijn we geëindigd met de Bright Ideas. Voor als u niet weet wat de Bright Ideas zijn: Bright Ideas is een project dat we doen in een groepje van vijf of zes. Elk groepje krijgt een onderwerp: verplaatsen, produceren of wonen. Ik heb samen met mijn groepje het project wonen gekozen. Dat betekent dat ik nu samen met mijn groepje een manier moet uitvinden om zuiniger te wonen. Vandaag zijn we bij het stuk dat we, net als de vorige keer, ons project mogen uitwerken. De vorige lessen hebben we alles op papier opgeschreven en geschetst. De vorige les hebben we onze schets uitgewerkt tot een tekening, een PowerPoint met informatie over ons ontwerp gemaakt en zijn we begonnen met het bouwen van ons huis. Het huis was nog niet af, dus hebben we dat deze les af gemaakt. Toen heeft de juf er een foto van gemaakt zodat ze het in de PowerPoint kan zetten. Dat is het einde van de Bright Ideas. Nu alleen nog op sturen!

Groetjes Karlijn

12-02-2020: Alle ideeën zijn ingestuurd en nu afwachten!!

 

 


04-03-2020

Vandaag zijn we begonnen met de presentatie van Ilse en Niels over

HONDEN

 

 

Hier nog 3 presentaties van de groepen Verplaatsen, Wonen en Produceren van Bright Ideas Challenge! De groepjes hebben hun idee nog wat uitvoeriger uitgelegd aan de hele groep, met als slotverklaring waarom hun idee zo belangrijk is voor het milieu dat het wel uitgekozen moet worden door de jury!

Ons leven in 2050

 


 

Verder hebben we nog gewerkt aan het eigen onderwerp!

 

 

 

 

 

 


01-04-2020

Grej of the day Raadsels

 

1. ‘Verpleegster met een lantaarn’

 

11-04-2020

Antwoord:

                   Florence Nightingale

 

Wie was Florence Nightingale?

Britse verpleegkundige

Geboren in Italië

1820-1910

Florence Nightingale wordt gezien als de grondlegger van de moderne Verpleegkunde. Ze heeft tijdens de Krimoorlog van 1853-1856 veel veranderingen ingevoerd in de verpleging van de gewonde soldaten. Er werd in de kranten veel over haar geschreven en werd de “lady with the lamp” genoemd vanwege haar constante zorg om de gewonde soldaten, ook in de avond. Nog steeds worden veel van haar methoden gebruikt in de moderne Verpleegkunde. Tevens staat ze bekend als een vrouw die de mannenbolwerken heeft doorbroken. Dat deed ze eerst in de militaire hospitalen en vervolgens in de Britse politiek. Zo heeft ze ertoe bijgedragen dat het Britse gezondheidssysteem ingrijpend werd verbeterd.

Florence Nightingale is geboren op 12 mei. Deze dag wordt nog ieder jaar gevierd als de Dag van de Verpleegkunde.

 

Volgend Grej of the day Raadsel:

 

2. ‘Monstermeer in de hooglanden’

 

 


06-05-2020