Groep 1

Verdiepingsklas groep 1 schooljaar 2020-2021

Wij gaan weer van start op woensdag 16 september 2020!!


16-09-2020

Vandaag weer gestart met de Verdiepingsklas op het Zwin College!!

 

 

Leah kiest Cultuur, Taal is van iedereen.

Hoi ik ben Leah, bijna twaalf jaar oud. Ik zit in groep acht in Breskens. En ik zit nu voor het 2de jaar bij de Verdiepingsklas. We hebben vandaag al veel gedaan, we hebben kennis gemaakt met elkaar, we hebben de spulletjes uitgedeeld voor de nieuwe kinderen. We hebben spelletjes gedaan en nog naar buiten gegaan. Dat vond ik superleuk, want Jakira was er ook en dat is mijn beste vriendin en nu zit ik dit te schrijven, groetjes Leah.

 

 

Margaux heeft deze keer gekozen voor Sieraden maken en Ilse werkt nog verder aan Het Brein.

 

Hoi ik ben Margaux en ik zit in groep 8. Dit is mijn 3de jaar bij de Verdiepingsklas. Vandaag hebben we kennis gemaakt met de nieuwe groep, ik vind het een leuke groep. De groep is wel klein, we zitten met 11 in de klas. Mijn onderwerp is sierraden maken, dat gaat heel goed en dat vind ik ook heel leuk. En we gingen ook met zijn allen aan ons werkstuk werken, nou eigenlijk maken. Groetjes Margaux. 

 

 

Ook kiezen Marieke en Lisa techniek, Electric Power.

Joep en Niels kiezen techniek uit de Pittige Plustorens, Elasticy Power.

 

 

 

Het nauwkeurig volgen van de stappen is van belang. Fien en Elske gaan voor windenergie.

Martin en Matthijs bouwen aan de knikkerbaan.

 

 

 

Hard aan het werk!

 

 

Bijna alle kinderen hebben al een onderwerp uitgekozen voor het werkstuk en de presentatie.

 

 

 

 

 

 

 


30-09-2020

Lisa aan het werk en even poseren voor de foto 😉

 

Hoi ik ben Lisa  

Ik zit in de Verdiepingsklas. Ik vind het erg leuk, want je doet van alles. Je werkt niet echt met rekenen of Lezen in beeld of Nieuwsbegrip, dus dat is leuk. In plaats daarvan doe je je eigen onderwerp en een presentatie. En in de ochtend doe je van alles.  

 

 

 

 

 

 

 

Fien druk bezig.

 

 

Ik ben Fien. Ik heb twee katten en een cavia. Ik zit op obs de Zeemeeuw.  Ik ben negen jaar en ik vind het heel leuk in de Verdiepingsklas omdat je leuke spelletjes kunt doen. En er zijn grappige kinderen. De juf is lief.  

Groetjes van Fien   

 

 

 

 

 

Vandaag hebben we filmpjes samengevat met “Parels vol wijsheid.” In grote en kleine parels vat je de hoofd– en bijzaken samen van de film. De filmpjes gingen allemaal over recht en onze rechtsstaat. 

 

Vervolgens hebben we ons zelfgekozen filmpje aan de groep verteld met behulp van de “Parels vol wijsheid.” 

 

Margaux en Marieke kozen de film: ‘Rosa Parks, voorvechtster van rechten voor zwarten.’

Joep en Matthijs kozen een film over de kenmerken van een rechtsstaat. De burger wordt beschermd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niels en Lisa bekeken de film: ‘Aletta Jacobs, strijdster voor rechten van vrouwen.’

 

 

 

 

Martin en Elske bekeken de film over de juryrechtspraak. De jury bepaalt de schuld, de rechter de straf.

Fien en Ilse kozen de film: ‘Het strafproces. Rechtszaak nagespeeld.’

 

 

 

Ook hebben we vandaag verder aan ons zelfgekozen onderwerp gewerkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met een mooi resultaat!

 

 


14-10-2020

 

 

Ik ben steengoed!

 

Filosofie!

 

Het Journaal, digitaal!

 

Vandaag in groepjes gestart met 3 activiteiten:

  • Spel: ‘Ik ben steengoed’, ik ben sterk, omgaan met zelfvertrouwen, of het gebrek daaraan.
  • Het persoonlijk journaal, reflecteren op eigen acties en gedachten. Doelgericht werken, wat wil ik graag bereiken? Stel je eigen stappenplan op om je doel te bereiken!!
  • Filosofie, vragen stellen, vragen waarop het antwoord niet middels Google te vinden is. Samen zoeken naar een (voorlopig) antwoord. Luisteren naar elkaar. Woorden zoeken voor wat je wilt zeggen.
    vraag 1 ‘Waarom vinden we straffen (rechtsspraak) vaak te laag?’ en vraag 2 ‘Als je de waarheid niet kent, kun je dan liegen?’

 

Ik ben steengoed!

Het Journaal, digitaal!

 

 

 

Filosofie!

 

 

Na de pauze heeft iedereen weer aan zijn eigen onderwerp gewerkt en in tweetal aan de presentatie.

 

 

Hier stallen we de technische werkstukken uit!

 

 

 

 

 

 

 

 

Mijn Journaal, digitaal!

  

Website 

Ik ben Elske. Ik zit in Breskens op school. 

Ik vind het heel leuk bij de Verdiepingsklas. Zelf hoop ik ook nog wat te leren over het heelal. De Verdiepingsklas is anders dan de normale school. Dat maakt het ook leuk. 

 

 

Ik ben steengoed!

Hallo ik ben Matthijs, ik ben 11 jaar en mijn hobby’s zijn gamen, zwemmen en skiën. 

De Verdiepingsklas vind ik leuk, het is beter dan rekenen en we doen andere dingen dan op school en dat vind ik leuk. En soms moet je ook een werkstuk maken en hier leer je andere dingen dan op de normale school.  

 

 

Filosofie!

 


04-11-2020

Vanmorgen vroeg lag er dit briefje onder de deur…

 

 

Later op de morgen kwamen de schrijvers van het briefje langs…

 

‘Verdiepingsklassers’ van vorig schooljaar.

 

 

HOI, IK BEN MARIEKE, 

DE VERDIEPINGSKLAS IS SUPER LEUK. ELKE KEER. IK VERVEEL ME NOOIT. IK BEN OP 17 SEPTEMER JARIG EN IK BEN IN 2011 GEBOREN. IK HOU VAN DANSEN EN IN DE VERDIEPINGSKLAS ZIT IK NAAST LISA. 

GROETJES!! 

 

Vanmorgen zijn we gestart met het maken van een Mindmap.

 

 

Mind mapping is een creatieve en logische manier van het maken van aantekeningen, die je ideeën letterlijk op papier zet.

 

Na informatie te hebben opgezocht, kreeg de Mindmap met tekenen, kleurtjes en stiften de gewenste vorm.

 

Ik ben Martin 

En ik zit voor mijn 2de jaar in de + klas 

Ik vond de Mindmap goed gaan. En ik vind het samenwerken goed gaan, maar met de een lukt het beter dan met de ander.  

 

 

 

 

 

 

Na de pauze ging iedereen aan de slag met het eigen onderwerp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


18-11-2020

 

 

Vanmorgen zijn we gestart met het maken van een Mindmap.

Mind mapping is een creatieve en logische manier van het maken van aantekeningen, die je ideeën letterlijk op papier zet.

Na informatie te hebben opgezocht, kreeg de Mindmap met tekenen, kleurtjes en stiften de gewenste vorm.

 

Voorbeeld

 

Voorbeeld

Informatie aan het verzamelen voor de Mindmap

 

 

 

Niels aan de slag met Engels.

Hoi

Ik heet Niels. Ik ben 10 jaar oud. Dit is mijn 2 de jaar in de Verdiepingsklas. Ik zit op keepen en drummen. Ik zit op de Kustschool in Cadzand. Mijn onderwerp gaat over Monopoly. Ik heb een Mindmap gemaakt en ik deed het over mij zelf. Bij de Verdiepingsklas leer ik extra Engels, want ik vind Engels moeilijk. Mijn favoriete vak is gym. 

 

 

 

 

Na de pauze ging iedereen aan de slag met het eigen onderwerp!

 

 

De Knikkerbaan in aanbouw

Piramide van bamboe

Reflectieverslag 

Windenergie – Bouwen van een windmolen 

Fien en Elske 

Planning: We hebben er 4 keer aan gewerkt.  

Hoe het gegaan is: We dachten wel dat hij anders uit zou zien. Nou Fien niet. De windmolen draait goed, maar het lichtje brand helaas niet als je niet hard genoeg draait. En Elske dacht dat de windmolen van boven dicht was. 

De windmolen is heel mooi geworden! 

 

 

Het Eindresultaat!!!

 

 


09-12-2020

 

Vandaag werkt de Verdiepingsklas samen met de Plusklas!

Ze gaan in groepjes aan de slag met de wetenschappelijke verrijkingsprojecten van Youth Explorations in Science (YES).

 

 

 

 

 

Katapulten

Gemaakt door het groepje van Elske.

DE MATERIALEN VAN DE BALLETJES EN DE AFSTAND

  • Oranje Rubber​  5,1 m.

  • Paars rubber​  5 m.

  • Wit plastic​  7 m.

  • Groen Rubber​  7 m.

  • Blauwe Stuiterbal​  24 m.

  • Wit plastic met gaten​  4,6 m.

WAAROM DIE AFSTAND?

Dat ligt aan de materialen​. De blauwe stuiterbal stuitert bijvoorbeeld door het materiaal, daardoor komt hij het verst.​

De blauwe stoffige bal remt af en stuitert niet dat komt ook door het materiaal daardoor komt die dus niet ver.​

 

 

 

 

 

Crime Chemie “CSI” 

Gedaan door het groepje van Margaux,

Ons proefje was Catch a thief​. Wat moesten we doen?

Bij ons proefje moesten we uitvinden wie de computers van de school gehackt had.

Hoe ging ons proefje?

Aan het begin wisten we niet echt hoe het moest, maar uiteindelijk ging het heel goed​.

Hoe hebben wij het vertaald? Eerst hebben wij het woord bekeken of we het al kenden. Als we het niet kenden, dan hebben we Google translate gebruikt​.

 

 

 

 

Hydro Lift

Gemaakt door het groepje van Matthijs, Niels en Martin

De maker van de Hydro lift is Leonardo da Vinci

  • Het was een artiest​

  • Een architect​

  • Musicus​

  • Botanist​

  • Mathematican​

  • scientiest​

En daar leerde hij dat de besturing op water gebaseerd was en toen had hij geleerd van hydraulics​. We hebben veel gelachen. De volgende keer willen we het sneller doen

 

Weerstation

Weerstation gemaakt door het groepje van Ilse.

We hebben een weerstation gemaakt. De samenwerking ging goed. De volgende keer doen we anders: zorgen dat iedereen altijd iets doet. Het weerstation werkt als volgt: met de molen kun je zien wat de windkracht is, met het maatbekertje kun je zien hoeveel ml regen er is gevallen. En waar de pijl naar wijst, is de windrichting en daarvoor kun je op het kompas kijken.


En toen kwam de Lockdown!

 

 


07-07-2021

Toch nog een afsluiting van het schooljaar!

We zijn gestart met het maken van een quiz voor elkaar. Hier een impressie…

 

         

En dan is het schooljaar 2020-2021 ten einde !

 

 

 

Iedereen een heel fijne zomervakantie en alle kinderen van groep 8 van de Verdiepingsklas …

                                                                                  

…heel veel succes in het Voortgezet Onderwijs!!!