Groep 1

Verdiepingsklas groep 1 schooljaar 2022-2023

Op 21 september gaan wij weer van start!!


21-09-2022

Ja ja, vandaag zijn we begonnen, best spannend! We starten met een gesprek over verwachtingen. Centrale vraag: Wat verwachten jullie van de Verdiepingsklas? De kinderen die al wat langer in de Verdiepingsklas zitten, herkennen zich in de verhalen van de nieuwe kinderen en zij vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar.

Hierna starten we direct met filosofie in kleine groepjes. De meest bijzondere vragen behandelen we in de grote groep. Ze ontdekken wat voor hen geluk is, wat zij lelijk vinden, wat eerlijk is, wat volgens hen natuur is.

 

Pauze

 

 

Hierna hebben de kinderen een maatje gekozen om te beginnen aan hun werkstuk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En tot slot nog even een reactie:

Hoi, wij zijn Jonathan en Livia. Wij gaan iets vertellen over onze eerste dag in de verdiepingsklas. Wij zitten allebei in Oostburg op school in groep 6. Onze eerste ochtend was heel leuk. We begonnen met filosofie. Toen kregen we uitleg over de klas. En daarna gingen we eten en buiten spelen op het pleintje. We begonnen aan een PowerPoint. Het was een hele leuke dag! 

 

 

 

 

 

 


05-10-2022

Vandaag zijn we gestart met ons digitaal journaal. Wie zou ik graag voor één dag willen zijn en waarom? Wat kan mijn held, wat ik ook graag zou kunnen? Welke stappen moet ik nemen om dat ook te bereiken? Is dat Sanne Wevers of Dagobert Duck 😉

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na de pauze zijn we verder gegaan met ons zelfgekozen onderwerp. 

 

 

 

 


19-10-2022

 

Halloween

 

 

Vandaag een onderzoeksopdracht

 

   

 

Geesten die jagen op de zielen van levende mensen. Spoken en skeletten die over straat zwerven. Op steeds meer plaatsen in Nederland wordt op 31 oktober Halloween gevierd. Hebben jullie hier ook wel eens aan meegedaan?

 

     

Weten jullie waar het feest vandaan komt en … hoe je het viert?  
Je gaat onderzoeken waar Halloween vandaan komt. Daarna ga je zelf Halloween vieren. Je schrijft een griezelverhaal en ontwerpt kostuums en versieringen voor Halloween. 

 

 

 

Hoe maak je deze prachtige kostuums?

Nou dat is handig, hier hebben ze er een gedetailleerde beschrijving bijgezet!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


09-11-2022

 

 

Vandaag wordt het prentenboek: ‘Het meisje dat nooit fouten maakte’, wordt voorgelezen.

Op de volgende vragen worden er in tweetallen antwoorden gegeven:

Wat is volgens jullie de boodschap van dit boek? Wat wil dit boek jullie vertellen?

Wat betekent die boodschap voor mij persoonlijk?

 

 

 

 

 

Ik vind de plusklas leuk omdat er niks fout is. Je leert andere dingen als op school. Je leert nieuwe kinderen kennen. Matz

Ik vind het leuk omdat je andere dingen leert dan op je eigen school. En het is ook leuk om een keer een andere juf te hebben en om met andere kinderen om te gaan. Luuk

Ik vind het leuk omdat je andere dingen leert dan op je eigen school. Lucas

 

 

 

 

 

 


23-11-2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat gaan we vandaag doen??

Leren programmeren met de micro:bit!

 

 

 

 

 

 

 

 

De micro:bit is een minicomputer (zo groot als een bankpasje) met 25 ledlampjes en diverse sensoren.

 

 

 

 

 

We kijken samen naar het introfilmpje Wat is de micro:bit? via YouTube. Hierna gaan de kinderen zelf aan de slag. Ze leren hun naam en een getal op de micro:bit te zetten en maken dat zichtbaar met 25 ledlampjes. Zo creëren ze een persoonlijke led-naambadge. Als ze de code hebben geprogrammeerd op de computer en in de preview hebben gekeken of hij goed is, dan kan de code op de micro:bit worden gezet. De kinderen kunnen nu zelfstandig verder met het programmeren van bijvoorbeeld geluid. 

 

 

 

 

 

Hallo wij zijn Dyon en Siem 

Wij gaan vertellen wat wij vandaag hebben gedaan in de verdiepingsklas.  

We hebben micro-bits geprogrammeerd. We hebben onze namen erop gezet.

en als je klaar was mocht je steen papier schaar programmeren.

Daarna hadden we pauze en daarna hebben we aan ons werkstuk gewerkt.

 

 


07-12-2022

We beginnen vandaag met 2 activiteiten en na 35 minuten wisselen we van activiteit.

 

 

Activiteit 1 is het spel Leren leren 

Leerlingen racen door het (school)werk en vliegen daardoor nogal eens uit de bocht. Deze racers hebben vaardigheden nodig om op koers te blijven.

Via kennis- en inzichtvragen worden tijdens het spel zoveel mogelijk punten verzameld. Na afloop kunnen leerlingen de executieve functies toepassen bij het verwerken van opdrachten. 
Door dit spel te spelen zullen leerlingen bewustwording krijgen van executieve functies en leren nadenken over hun eigen handelen, leren-leren dus. 

 

 

 

 

Bij activiteit 2 kiest elke leerling iemand uit waarmee hij of zij nog geen activiteit heeft gedaan dit schooljaar. Ze kiezen samen een web kwestie die ze leuk vinden en die uitdagend genoeg is.

 

 

 

   

 

 

Na de pauze werkt iedereen aan de eigen opdracht.

 

 

 

 

 

 

     

 


21-12-2022

 

 

Vandaag zijn we gestart met ons eigen onderwerp en de presentatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

 

Na de pauze volgde de kerst-keuzeopdracht

 

 

     

 

 

 

Opdracht: Hoe blaas je een kerstbal?

Na het bekijken van het filmpje, beschrijf je op je eigen manier het blazen van een kerstbal. Dit kan door het schrijven van een verhaal, het tekenen van een strip of het schrijven van een stappenplan voor de glasblazer.

 

 

 

Opdracht van Troy, Rosalinde en Siem

Glas blazen 

1 je begint met het verwarmen van het glas 

2 je leert de regels en hoe je moet doen 

3 je begint met het glas te vormen 

4 dan weer verwarmen dan weer een mooie vorm 

5 dan blaas je langs een grote buis  

6 dan doe je er kleuren op naar keuze  

7 dan draai je hem met de mal  

8 weer blazen en weer in de oven en weer blazen 

9 en met de grote schaar hem afknippen   

10 afkoelen maar   

11 hij is klaar  

 

Opdracht: Schrijf een toneelstuk over de koning en de kersttoespraak.

Maak een voorstelling over de koning die de kerstboodschap uitspreekt. Dit mag je ook echt uitspelen!

De Kersttoespraak van Iris en Lieke

Kersttoneelstuk Toespraak van de koning. 

 

De koning schrijft een kersttoespraak voor het land. 

En zijn vrouw maakt een lijst voor het kerstdiner. 

Als hij klaar is met zijn toespraak, is hij zo moe dat hij bijna in slaap valt.

De koningin is ook klaar, maar als de koning wakker wordt is het al laat. 

In de haast pakt  hij per ongeluk de boodschappenbrief. 

Hij komt aan in het koningshuis en gaat zitten, pas dan beseft hij dat hij het verkeerde papier heeft. 

Dan inproviseert hij en zegt: Het kerstdiner is een heel mooi iets ,want dan ben je echt samen. 

En krijg je het gevoel van kerst. Je hoeft geen rijk gedekt diner te hebben om met elkaar te eten en genieten.

De reactie van het publiek is doodse stilte en daarna klapt iedereen van verwondering!

 


18-01-2023

Vandaag gaan we schaken, dit doen we samen met de plusklas van Elevantio.

 

 

Wij vonden het leuk om te schaken, want we hadden het nog nooit gedaan, dus is het een keer leuk om te doen. Je moet goed nadenken anders kan je meteen schaakmat staan. Matz en Lucas.

 

 

 

 

                     

 

                                                  

                                       

 

 

En …vandaag sluiten Yrsa en Lieke de ochtend af met een presentatie over de maan!

 

 

 


01-02-2023

Vandaag zijn we begonnen met de volgende 3 activiteiten:

 

 

  1. Het Journaal, dit is een persoonlijk dagboek, met vragen over jezelf of over hoe je omgaat met anderen. Ook staan er opdrachten waarbij er gevraagd wordt wat je graag zou willen kunnen, ‘het belangrijkste dat ik wil kunnen of bereiken is…’ Dat is de eerste stap. Stap 2 vraagt: ‘kan ik dat leren?’ en ‘hoe kan ik dat leren?’. Bij stap 3 maak je dan een plan bij stap 4 voer je het plan uit. Dus denk niet te snel dat het te moeilijk is, maak een plan en je bent al een stapje dichter bij je doel. Leren leren heet dat ook wel.

  2. Webkwestie in tweetal. Hier kiezen de kinderen een onderwerp dat ze aanspreekt en dat bovendien uitdagend genoeg is.

  3. Schaken.

 

Hoi wij zijn Dez en Guust.  

Guust zit op de Kustschool in Cadzand. 

Dez zit op de Berenburcht in Oostburg. 

We gingen vandaag schaken en dat hadden we de vorige keer geleerd. 

We hebben ook nog andere dingen gedaan, maar schaken was het leukst.

Na de pauze hebben we verder gewerkt aan ons onderwerp en onze presentatie.

 

 

                                                           


15-02-2023

 

Vanmorgen hebben we filmpjes samengevat met “Parels vol wijsheid.” In grote en kleine parels vat je de hoofd– en bijzaken samen van de film. Filmpjes over onder andere geschiedenis, natuur, kunst, muziek, cultuur, maatschappij en actualiteiten.

                                        

 

Vervolgens hebben we ons zelfgekozen filmpje aan de groep verteld met behulp van de “Parels vol wijsheid.” 

 

                                                         

 

 

 

                                         

Vervolgens hebben we een Mindmap gemaakt, hier hebben we onze gedachten over een onderwerp kleurrijk op papier gezet.

 

 

 

 


08-03-2023

Vandaag is een groepje gestart met de mindmap, een tweede groepje met een gekozen webkwestie en een groepje heeft geschaakt.

 

      

 

 

 

Hoi wij zijn Amelie en Jasmijn, 

Wij zitten allebei in de verdiepingsklas. 

We zijn vandaag begonnen in drie groepjes die alle drie met iets anders begonnen. We hebben een mind map gemaakt over een zelfgekozen onderwerp. Er is ook een groepje begonnen met WebKwestie. Amelie ging een eigen eiland ontwerpen. En bij Jasmijn ging het over papieren vliegtuigjes vouwen. En we zijn ook verder gegaan aan onze Powerpoint en bij de Powerpoint mochten we ook weer zelf een onderwerp kiezen. We hebben onze mind map in een kring gepresenteerd.  In de pauze hebben we met de sneeuw een ballengevecht gehad met de verdiepingsklas maar ook met de kinderen hier op school. 

 

 

 

 

                         

 

 

 

 

   

 


22-03-2023

 

             

Proefjes……….proefjes……………proefjes……………….

Vandaag gaan de kinderen in tweetallen een proefje voorbereiden

 

Criteria voorbereiding: 

  1. Wat heb ik ervoor nodig?  

  2. Is dat uit te voeren?  

  3. Beschikken we daarover in de klas?  

  4. Kan dat qua tijd? 

  5. Heb ik de materialen?  

    • Wat neem ik mee?  

    • Wat moet de juf meenemen? 

  6. Is het uit te voeren qua veiligheid voor de klasgenoten?   

    • Kan het in de klas? 

    • Wat voeren wij uit? 

    • Wat voert de juf uit? 

 

Na de voorbereiding: 

    • Kopieer het bijbehorende formulier op een word document. Vul de eerste vragen in. 

    • Vooral de vraag: Wat denk ik dat er gaat gebeuren? 

Belangrijk: Niet vooraf uit proberen!!!

Na de uitvoering:  

    • Je vult nu de vraag in: Wat is er daadwerkelijk gebeurd?  

    • Was dat de bedoeling? Is het gelukt? Wat doe ik de volgende keer anders? 

 

Pauze

 

 

 

                                                                   

 

 

 

 

 


19-04-2023

 

 

 

Vanmorgen hebben we een druk programma. We starten met een presentatie en vervolgens wordt er een proefje uitgevoerd.

 

 

Een presentatie over puppy’s 

 

Warm en koud tegelijk 

 Hallo,wij zijn Jonathan en Livia van de plusklas. Wij gaan iets vertellen over een proefje dat we vandaag gedaan hebben. Het proefje heet: Warm en koud tegelijk. We hadden drie bekertjes water. In het eerste bekertje zat koud water, in het tweede lauw, en in het derde warm. Eerst doe je je linker vinger in het koude water en je rechter in het warme water. Daarna doe je allebei je vingers tegelijk in het lauwe water. Dan voelt de vinger van het warme water koud, en die van het koude water warm. 

Groetjes Jonathan en Livia😊 

   

Een mini tekenfilm 

  

1.Wat denk je dat er gebeurt als je deze 2 plaatjes heel snel achter elkaar laat zien? 

Antwoord 

Dan gaat hij van sip naar blij. 

 

2.Wat gebeurt er? 

Antwoord 

Het lijkt of hij echt beweegt. 

 

3.Hoe denk je dat dit komt? 

Antwoord 

Omdat het geen tijd heeft om stil te staan, lijkt het alsof het beweegt. 

 

Nodig bij proefje. 

-vel papier        

-balpen 

-schaar 

-liniaal 

Gemaakt in ongeveer 10 minuten. 

 

 

 

 

 

 

 


17-05-2023

Vandaag zijn we begonnen met een heel mooie presentatie over …….

 

Tijgers

 

Nagedacht over het (bijna) afgelopen schooljaar en jouw impressie weergegeven in een poster.

 

 

       

 

 

 

 

 

Techniek knikkerbaan. Even reflecteren op je opdracht…

We hebben een knikkerbaan gemaakt. We hebben gelachen, maar ook gewerkt. Meestal vloog de knikker uit de bocht en dan waren we hem kwijt. Dan moesten we hem veranderen, maar nu is ‘ie af en lijkt het net een (knikker) achtbaan. Soms was het best lastig omdat we te weinig materiaal hadden, maar dan braken we een stukje af en dan werd alles daardoor veranderd. Maar zoals al eerder gezegd is hij nu af en het is best snel gegaan. We konden goed samen werken maar wel met wat gelach. We hebben er in totaal 4 of 5 keer aan gewerkt. We hebben ervan geleerd hoe techniek werkt en hoe je als je te weinig materialen hebt het hele geheel kunt veranderen en daardoor soms zelfs een nog mooier en beter doordacht eindresultaat kan bereiken. 

Yrsa en Rosalinde

 

Schaken

 

 

 

 

 

Hoi ik ben Jasmijn, ik ben nieuw hier op de verdiepingsklas. Ik zit in groep 8 op de Kustschool. Er zitten hier heel veel kinderen die ik ken van school maar ook van andere dingen. Iris die hier ook op de verdiepingsklas zit vertelt altijd heel veel dingen. En we zijn nu ook allebei heel blij dat we bij elkaar zitten. Op deze foto om een potje te schaken 😉

 

 

 

 

 

 

 


31-05-2023

 

Vandaag hebben we een nieuw spel geïntroduceerd, het spel heet Denkdobbelen. Een pilotgroep, bestaande uit Lieke, Troy en Livia, heeft het uitgeprobeerd en dit aan de groep uitgelegd.

 

 

 

 

 

Zo pak je het aan:

In de rode wolk moeten 2x 4 werkwoorden ingevuld worden, dat zijn: kunnen, mogen, moeten en willen. In de blauwe wolk moeten zelfstandig naamwoorden worden geschreven, mensen, dieren, dingen, eten, fantasiewezens of eten. In het meervoud geschreven. In de groene wolk worden tijd of plaatsbepalingen geschreven, welke plaats of in welke tijd. In de gele wolk moeten werkwoorden worden geschreven, dingen die je moet doen. Speel je met meerdere kinderen, dan dobbelt ieder een kleur en daaruit komt een vraag. Je geeft antwoord op de vraag. Daarna pak je een kaartje met verdiepende vragen, als ‘denkt iemand daar anders over?’

 

 

 

 

 

Ook heeft een groepje een Engels kwartet gedaan. Dat is ook spannend!

 

 

 

 

 

Hier wordt de laatste hand gelegd aan de poster.

 

 

 

Deze keer zijn we geëindigd met een presentatie over Het ziekenhuis. Super informatief!

 

 


14-06-2023