Groep 1 huidig schooljaar

Verdiepingsklas groep 1 schooljaar 2018-2019


19-09-2018

We zijn begonnen!!

 

De eerste woensdag is toch wel spannend voor Ilse en Jasmine

Ook voor Margaux is het spannend, Maud kent het al, dat zie je zo

 

 

 

 

 

 

 

 

Emma heeft uit de Pittige Plustorens “kleien” gekozen

 

Hoi, ik ben Emma, ik ben 11 jaar (over ongeveer 9 weken 12), wil later archeoloog worden, ik woon in Nummer Een en zit in Breskens op school. Vorig jaar zat ik in groep 7, en dus nu in groep 8. Dit jaar wil ik nog leren over het oude Egypte, daar wil namelijk mijn spreekbeurt over doen. Ik wil ook nog verder met techniek, nog eens kristallen maken en meer.

 

 

 

 

 

 

 

Jasmine en Meike hebben een vreemde taal als onderwerp

Luna en Maud maken kristallen

 

 

Hoi, ik ben Loïse. Ik heb een superleuke vakantie gehad want ik ben namelijk naar Curaçao geweest. En ik zit al op de plusklas vanaf groep 6, dus dit is mijn 3e jaar. Ik zit nu in groep acht dus volgend jaar naar de brugklas, daar heb ik best veel zin in. Dit jaar ga ik nog steeds werken aan ‘’Kijkje in de dierenwereld’’. Verder weet ik nog niet met wie ik me werkstuk ga maken en waarover. Dit jaar heb ik in de Verdiepingsklas vooral zin in mijn werkstuk. En ook heb ik vooral zin in de gastles drama.

 

 

 

Maxim, Kiam en Edwin bedenken een onderwerp voor het werkstuk

Hoi ik ben Maxim en ik ben 9 jaar, ik zit al sinds groep 6 in de Verdiepingsklas. En nu zit ik in groep 7. En ik zit op de school (OBS de Berenburcht). We gaan veel dingen doen zoals bijvoorbeeld: gastles drama & gastles bijen. En ook een paar uitjes zoals naar het Zwin college & naar de vuurtoren enzovoort. Ik denk dat het een super jaar wordt!

 

 

 

 

Tess en Yasmine zijn gestart met het werkstuk

Heyy ik ben Tess en ik ben 11 jaar. Ik ben 23 okt jarig en ik zit al vanaf groep 6 in de Verdiepingsklas en nu zit ik in groep 8, later wil ik graag dierenarts worden en mijn school is obs de Zeemeeuw [obs Breskens]. Er zijn 6 nieuwe kinderen in groep 1 van de Verdiepingsklas we gaan ook een heleboel leuke dingen doen zoals: gastles drama & gastles bijen en uitjes: Zwin & vuurtoren enzovoort. Ik denk dat dit echt een superleuk jaar wordt!

 

 

 


03-10-2018

Deze morgen zijn onder andere de volgende activiteiten aan de orde geweest:

 

Hier wordt iets bijzonders gemaakt van klei, ook wordt er een hoge toren gemaakt van rietjes(“met rietjes de lucht in”) en twee leerlingen maken een windmolen!

 

Hoi ik ben Ilse, ik zit in Cadzand op school, op obs Het Tij.

Twee weken geleden ben ik voor de eerste keer geweest. We werden op gehaald met het busje.

Het was superleuk.                                                                                                  

Op school kregen we eerst uitleg en daarna heb ik Kwink gespeeld.

Het onderwerp van het werkboek dat ik heb gekozen is: het brein.                

Toen hebben we in ons boekje gewerkt.

Daarna begonnen we aan ons werkstuk, ik heb het over het heelal.

 

Kijkje in de dierenwereld

 

Kristallen gekweekt en hier zijn ze!

 

Hoi ik ben Sanne, en ik zit in groep 8 van de school in Breskens.

Vorige week is de Verdiepingsklas weer gestart. Ik heb er super veel zin in.

Vorige keer hebben we besproken wat we dit jaar gaan doen.

We krijgen volgende keer weer filosofie, dan gaan we over vragen heel diep nadenken.

Hier wordt een prachtige brug gebouwd

Vreemde talen, Italiaans en Spaans

Verdiepingsklas

Ik ben Margaux, ik zit in Zuidzande op school.

Ik zit in groep 6.

Vorige week ging ik voor het eerst naar de Verdiepingsklas.

Het was super leuk en ik had een boekje uit gekozen.

Het heet “Van beeld en geluid tot film.”

En we hebben Kwink gespeeld.

En we hebben een mapje ik heb een rode.

En we hebben gepraat over wat we dit jaar gaan doen.

En we hebben het laatste half uurtje een PowerPoint gemaakt, het gaat over pingping en ik doe het samen met Maud.

 

Hier het resultaat: de windmolen draait

 

 


31-10-2018

 

We zijn net aangekomen en gaan van start.

 

Femke werkt in haar werkboek Frans.

Hoi ik ben Femke en ik zit pas van na de zomervakantie op de Verdiepingsklas. Ik heb het onderwerp Frans gekozen. Ik heb het gekozen omdat ik vaak naar Frankrijk op vakantie ga en omdat het me leuk leek. Ik heb al een beetje het alfabet geleerd. Ik heb ook de uitspraak van het streepje op de e (é) geleerd. Hoe doen we dat: er zit achter aan je werkboekje een cd geplakt en die stop je dan in de radio en dan zegt die bijvoorbeeld de letters van het alfabet in het Frans dat mag je dan ook na zeggen en je schrijft het op in een werkboek. Ik hoop dat het een superleuk jaar wordt!

Iedereen aan deze tafel is aan het werk met het zelfgekozen onderwerp

 

Hoi ik ben Owen en ik ga wat vertellen over de Verdiepingsklas.

Ik ben begonnen met het onderwerp: Met rietjes de lucht in. Je moet dan met rietjes, klei en plakband een zo hoog mogelijke toren/huis maken. Het is best wel lastig om zo’n toren/huis stevig te houden. Want als je een mooi huis probeert te maken lukt het nog niet. Dat komt door de rietjes die dan over elkaar gaan buigen en dan verschuift de klei. Maar uiteindelijk is het me toch gelukt. Het huis wat ik had gemaakt was ongeveer 40 cm.

De kristallen van Maud

Hoi ik ben Yasmine en ik heb als onderwerp Een kijkje in de dierenwereld. Ik heb dat onderwerp omdat ik het leuk vind om meer te leren over dieren. In het boekje staan vragen die je soms moet opzoeken op internet. Soms moet je buiten opdrachten doen of dieren zoeken. Ik heb er al veel van geleerd. Ik heb bijv. al geleerd hoe koraal ontstaat en hoe het groeit, en over hoe de vleermuis zijn prooi vangt.

Filosofie met juf Judith

 

 

En hier is de brug!

Hoi ik ben Jens. En ik heb een onderwerp: soorten bruggen.

Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik techniek leuk vind. Het leuke aan techniek vind ik dingen bouwen zoals een knikkerbaan, en auto`s die kunnen rijden. Ik heb nu gekozen voor bruggen bouwen. En ik ben nu bezig aan een hangbrug. Dat is leuk. Een hangbrug zit lastig in elkaar, het brugdek wordt ondersteund door kabels die vastzitten aan een lange sterke draagkabel die tussen twee pylonen hangt. Ik begin vandaag aan de kabels. Dit was mijn stukje DOEI.

 


14-11-2018

Hallo ik stel mij even voor

Ik heet : Jasmine

Ik ben :10 jaar

Ik woon in: Hoofdplaat

Mijn hobby’s zijn: zwemmen en ballet

Zo nu weten jullie hoe ik heet. Ik zit pas net in de verdiepingsklas. Ik heb het onderwerp Spaans gekozen, Ik heb dat gekozen omdat ik graag Spaans wil kunnen spreken. Verder hebben we ook Filosofie, Bij Filosofie gaan we een vraag verwerken bijv. met een kaartje. We gaan straks proefjes voorbereiden!!!Zo dat was het voor vandaag.

Jasmine en Meike werken aan de zelfgekozen onderwerpen

 

Margaux werkt aan “Van beeld en geluid tot film”

 

 

Hoe maak ik een interessante, duidelijke, mooie en complete presentatie?

Hallo ik ben Meike en ik zit nu 2 jaar in de Verdiepingsklas. In de Verdiepingsklas heb je filosofie. Filosofie is heel erg leuk en heel leerzaam. Je hebt dan bijvoorbeeld kaartjes met vragen zoals: “Zijn baby’s dom?” Op die vraag ga je dan antwoorden bedenken. Maar ook luister je naar andere kinderen wat voor antwoorden die hebben en op den duur weet je dan het antwoord of je hebt meer antwoorden.

Techniek met kralen uit de Pittige Plustorens

Even van dichtbij bekijken

 

 

 

 

 

 

Hier een resultaat, bijna af

 

Hoi ik ben Luna en dit is mijn tweede jaar verdiepingsklas.

Mijn onderwerp is “Van beeld en geluid tot film.” Dit onderwerp gaat over beeld, geluid en film.

Bij van beeld en geluid tot film moet je vaak collages maken dat vind ik leuk om te doen, maar ook moeilijk om al die plaatjes te vinden. Je moet ook heel vaak twee tekeningen maken en aan je klasgenoten vragen welke ze leuker vinden. Dat vind ik leuk, want zo kom je ook in contact met je klasgenoten. Ik vind mijn onderwerp superleuk, want je doet er veel creatieve dingen in.

Ik had een taak over kleur en bij die taak kreeg ik wat informatie over de basiskleuren die de Italiaan Leon Battista Alberti bedacht had in 1435. Die kleuren waren rood, geel, groen en blauw.

Ik had ook wat informatie over het kleurenwiel van Itten gekregen, waar ik een opdracht bij moest maken. Bij die opdracht moest ik een jongen inkleuren op de manier van het kleurenwiel. Dit was wel een hele moeilijke taak.  Doei!!!!!!!!

 

Hallo ik ben Kam en ik ben negen jaar. Ik woon in de Orion en ik hou van voetballen en van judo.

Mijn onderwerp is techniek. Edwin en ik hebben en windmolen gebouwd en nu willen we beginnen aan een knikkerbaan. Ik vind filosofie best wel leuk maar ook best leerzaam. We hadden als vraag “Kunnen baby’s dom zijn?“ Mijn antwoord was nee want we kunnen het niet weten. Straks gaan we proefjes voorbereiden. Dat was het voor vandaag.  

 

Maxim, Kiam en Edwin maken een presentatie over Mario en Luigi

 

Hallo ik ben Edwin en ik ben negen jaar En ik woon op een boerderij .

Ik zit op atletiek. ik zit nog niet lang in de verdiepingsklas En mijn onderwerp is techniek. Dat doe ik samen met Kiam.

Samen hebben we een windmolen gemaakt, die kan je vinden op de website.

En nu gaan we beginnen aan een knikkerbaan.

Straks gaan we proefjes voorbereiden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.

Groetjes Edwin        

 

 


28-11-2018

Proefjes…………Proefjes………….Proefjes……….

Vandaag zijn we gestart met het uitvoeren van de proefjes! 

De vorige keer hebben we ons proefje voorbereid. Voorbereiden houdt in dat we in tweetallen:

… een proef uitkiezen

… kijken wat we voor deze proef allemaal nodig hebben

…afspreken wie wat mee neemt van thuis (heeft niemand het, dan zorgt de juf voor dat onderdeel/ ingrediënt)

… ons afvragen of de proef veilig uit te voeren is

…nadenken over de vraag wat er zal gaan gebeuren en waarom wij dat denken.  Dit antwoord schrijven we alvast op een bijbehorend werkblad, zodat we kunnen controleren of ons vermoeden inderdaad klopt.

 

Zou dit wel genoeg zijn???

Wij maken slijm!

Ballon in het vuur

 

Ballon in het vuur

 

 

Schuimmonster

Hallo, wij zijn Tess en Emma. Wij moesten een proefje doen dat “schuimmonster” heette. Voor het proefje moesten we verschillende producten gebruiken zoals: een lege fles, azijn, afwasmiddel, kleurstof, baking soda, en een beetje geduld (hadden we niet) Eerst moesten we een fles voor 1/5 vullen met azijn, dan moesten we er een beetje afwasmiddel bijdoen, wat kleurstof, en tenslotte wat schudden. De baking soda moesten we in een papieren zakdoekje wikkelen en het in de fles doen zodat er een chemische reactie ontstond en het hevig ging schuimen. Bij ons werkte het niet maar we hebben wel geleerd dat we het de volgende keer anders moeten doen door de baking soda er rechtstreek bij te doen en niet in een zakdoekje zodat er direct contact wordt gemaakt met het “goedje” en niet door het doekje want daar ging het niet doorheen. Het was wel leuk ook al lukte het niet en hopelijk mogen we het nog een keer doen en dat het dan wel werkt. ☺

Schuimend glas door Maxim, Owen en Kiam

Resultaat

Boterslijm

Metallic slijm

Foam slijm

Hoi wij zijn Loïse en Yasmine en ons proefje heet het mysterieuze proefje. We hebben net ons proefje gedaan, maar het was mislukt. Er moest eigenlijk backing soda, suiker en spiritus in en dan moesten we het met een lucifer aansteken. Dan hoort er iets heel raars uit te komen, maar dat lukte dus niet omdat we geen spiritus hadden.

Poging 2 van Loïse en Yasmine:

Nu hebben we wel spiritus dus we gaan zo ons proefje nog een keer doen.

En gelukkig is ons proefje nu wel gelukt, het was niet precies hetzelfde, want het was iets kleiner als op het filmpje. We zijn blij dat het is gelukt, dat hadden we niet echt verwacht.

 

 

 


09-01-2019

Vandaag hebben we filmpjes samengevat met “Parels vol wijsheid.” In grote en kleine parels vat je de hoofd- en bijzaken samen van de film. De filmpjes mochten gaan over geschiedenis, natuur en het nieuws.

 

Hallo ik ben Margaux en ik ga iets vertellen over wat ik vandaag heb gedaan.

Eerst kregen we een opdracht van juf Françoise. We moesten in groepjes “Parels vol wijsheid” maken. Je krijgt een blad met rondjes kleine en grote en dan moet je een filmpje opzoeken wat met natuur of geschiedenis te maken heeft. Dan moet je de belangrijkste dingen in de grote rondjes schrijven en de minder belangrijke dingen moet je in de kleine rondjes schrijven. Edwin en ik deden het over de Sabeltandtijger. In het begin ging het heel goed en toen gingen we presenteren dat ging ook goed, dus dat was ook klaar. Dit is dan het einde, doei.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoi ik ben Ilse en ik heb samen met Sanne “Parels vol wijsheid” gedaan. Wij deden het over de tempels van de oude goden. Parels vol wijsheid is: je krijgt een blad met 5 grote parels en 8 kleine parels. In de grote parels moet je de belangrijkste dingen van het filmpje schrijven en in de kleine parels moet je de bijzaken schrijven. We mochten een onderwerp kiezen van natuur, geschiedenis en nieuws. Dan moesten we een filmpje zoeken van max 5 min. En daar moesten we info uit zoeken. Ik ga nu vertellen wat we in de grote parels hebben geschreven. De goden wonen bij elkaar op de berg Olympisch. Eén van de belangrijkste Griekse tempels is het Parthenon, deze tempel is gebouwd op de berg Akropolis in Athene. De opper god is Zeus. Nu de kleine parels. de Grieken zien hun goden als mensen. Voor elk natuur verschijnsel is er wel een god. Tempels staan vaak boven op een berg. einde. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


23-01-2019

Vanmorgen weer heel druk aan het werk geweest!

 

Loïse en Femke maken kristallen

Owen bewerkt speksteen

Emma en Luna “in New York”

Hallo allemaal ik ben Jasmine en doe een stukje voor de website over ‘Lekker in je vel spel’.

Wat stelt het voor: in het begin deden we een stukje met allemaal beweeg oefeningen. Daarna kregen we kaartjes met gevoelens ,die moesten we geheim houden. Met die kaartjes moest je gevoelens uitbeelden. Toen moesten we onze ogen sluiten, en ging de juf vragen of we aan positieve herinneringen wilden denken. Bijvoorbeeld blij, zelfverzekerd en krachtig.

   Dit was mijn stukje voor de website,

                 van Jasmine

 

 

Filosofie

 

Hoi ik ben Maud en ik doe mijn stukje over filosofie. Ik vind het erg leuk, we denken na over vragen waar je heel erg over na moet denken. Zoals: Kan een gelukte tekening lelijk zijn? En: Doe 1 wens voor iedereen. Het is ook best lastig om samen overeen te komen over een antwoord waar iedereen het mee eens is. Soms is het best moeilijk om een antwoord te bedenken, maar dat is er juist zo leuk aan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


06-02-2019 

Maud en Margaux beginnen vandaag met hun presentatie over…

 

Hoi wij zijn Margaux en Maud, en wij doen ons stukje over onze presentatie. Onze presentatie ging over pinguïns. En dat was heel leuk. We hadden alle twee een pinguïn knuffel mee genomen. We hadden ook een leuke quiz gemaakt. De meeste kinderen hadden alles goed en de rest had maar 1 fout. We mochten ook zelf meebeslissen over ons cijfer.

De quiz moet ook nagekeken worden

Vandaag zijn we ook gestart met de Mindmap.

De Mindmap is een creatieve en logische manier van het maken van aantekeningen. Het hoort bij Effectief Leren.

 

 

Verder…

 

Werkboek Breinwijzer met de opdracht “Ik groei”

 

Werkboek Van beeld en geluid tot film met de opdracht “Maak een foto van een zelfgekozen object”


20-02-2019

Vandaag hebben we o.a. verder gewerkt aan de Mindmap. Hier al enkele resultaten.

 

 

 

 

Hoi ik ben Emma en ik moest nadenken over hoe de plusklas kan helpen bij mijn toekomst. Op de plusklas leer je vooruitdenken en dieper in onderwerpen te zoeken naar meer informatie. Stel dat je archeoloog wil worden en je dus veel moet weten over de geschiedenis. Dan moet je wel nadenken over hoe, waar en wanneer je te werk gaat. Maar je moet ook dieper zoeken in het beroep. Veel mensen zullen denken dat een archeoloog alleen maar in verre landen werkt, maar dat is niet altijd waar, want als je je verdiept in het beroep kom je eigenlijk veel meer te weten. Op de plusklas leer je hoe je dat het beste kunt doen. Ook denken mensen vaak dat een archeoloog alleen maar potten en huizen uit de oudheid opgraaft, maar dat klopt ook niet, althans het klopt half. Ik ben verder gaan zoeken in het beroep en er zo achter gekomen dat je in de wereld van de archeologie 2 soorten hebt. Je hebt een archeoloog die huizen en voorwerpen opgraaft, maar ook een archeoloog die skeletten van bijvoorbeeld dino ’s opgraaft. Ik ben er zelfs achter gekomen dat die 2e soort van archeologie paleontologie heet. Als je dus verder zoekt in een onderwerp dan kom je dus veel kleine, maar wel heel belangrijke dingen tegen die je kunnen helpen voor in dit geval een beroep dat je misschien kunt worden in de toekomst.

Dus ga verder zoeken in je onderwerp! Doei doei! ( :

 

 

We hebben ook nog aan ons zelfgekozen onderwerp gewerkt.

 

Techniek                                                        

Ik ben Kiam en mijn onderwerp is techniek. Ik doe het met Edwin. Eerst hadden we een windmolen gebouwd. Dat was heel leuk hij kon automatisch draaien. Eerst dacht ik dat we hem zelf moesten draaien, maar dat moest niet. Toen gingen we een knikkerbaan maken. Het was een heel gedoe maar het lukte ons niet. De knikker vloog er heel de tijd af. Maar daarna had hij niet meer genoeg vaart. We probeerden de juiste hoogte te krijgen door de pootjes te verzetten en te verhogen, maar ook door er boeken onder te leggen. We gaan het de volgende keer met een looping proberen en kijken of het dan wel lukt want hij maakte eerst te veel vaart.

 


13-03-2019